مصروفات معاهد الالسن واللغات والترجمة 2024 معهد الالسن في مدينة نصر ومعهد اللغات والترجمة في مصر الجديد و6 اكتوبر وجميع المعاهد وكمي يبلغ تنسيقها

في هذا الموضوع المقدم لكم من موقع خدمات ننشر لكم مصروفات معاهد اللغات والترجمة الخاصة في مصر 2024 وتنسيق معاهد اللغات الخاصة ومن كم تأخذ وشروط القبول في معاهد الالسن الخاصة، وهل معهد الالسن الخاص معادل لشهادة كلية الالسن ام لا كل هذا واكثر نتكلم عنه في السطور القليلة القادمة، ذلك حيث ان معاهد اللغات والترجمة، ومعاهد الالسن من اكثر المعاهد التي يرغب الكثير من الطلاب في دخولها، وبالتالي يبحثون عبر محرك البحث جوجل عن جميع المعلومات عن هذه المعاهد.

معاهد اللغات والترجمة ومعاهد الالسن الخاصة

هناخد مثالين اتنين علي الموضوع ده وبعدين ندخل في اسعار المعاهد - المعاهد الخاصة افضل بديل للجامعات الخاصة، بصوا يا جماعة انا بقول افضل بديل، مبقولش انها افضل من الجامعات الخاصة، لو مجموعك مش جايب جامعة خاصة، او لو الجامعة الخاصة فلوسها كتيرة عليك، يبقى المعهد ساعتها هو البديل المناسب، هو البديل الافضل لك.

طبعا المعاهد كتير جدا انا هتكلم بس دلوقتي عن معاهد اللغات، كل معلومة هكلمك عنها في الموضوع انا جايبها من الموقع الرسمي للتنسيق يعني من موقع موقع البوابة اللي هو الموقع الرسمي بتاع التنسيق بتاع وزارة التعليم، واليكم مصاريف الجامعات الخاصة في مصر.

التقديم في المعهد العالي للغات في مصر الجديدة

اول معهد هنتكلم عنه هو المعهد العالي للغات في مصر الجديدة بمساكن الشيراتون، المعهد بـ 7075 جنيه في السنة بخصوص المصاريف انا لما شفت المصاريف كده قليلة اتصلت بمكتب التنسيق عشان اتأكد المصاريف في السنة ولا لأ، اللي رد علي يعني ما اكدليش المعلومة بس هو قالي غالبا هي دي مصاريف السنة كلها، وقال لي كمان ان مفيش معهد الفلوس بتتدفع فيه لكل ترم لأ احنا لما بندفع بندفع فلوس السنة كلها، فهو قال لي ان ديت مصاريف السنة.

ايه الشرط بتاع المعهد شرط كل المعاهد اللي انا هتكلم عنهم هو نفس الشرط ده غير المجموع، ممكن تكون جايب المجموع بس الشرط مش منطبق عليك، الشرط ان انت تكون جايب 55% في اللغتين الانجليزي والفرنساوي، خمسة وخمسين في المية في اللغتين، انجليزي واللغة التانية اللي معاك سواء فرنساوي او الماني او ايطالي او ايا كانت، يعني تكون معدي درجة النجاح لشوية، الشرط ده ثابت في كل المعاهد فمش هقوله تاني

.طب ايه الاقسام الموجودة فيه، انجليزي فرنساوي الماني اسباني، طب المعهد معاه قرار معادلة بمعنى ان الشهادة اللي بيمنعها تساوي الشهادة اللي بتمنعها كلية الاداب واللي بتمنعها كلية الالسن.

هل شهادة معهد الالسن واللغات الخاص مساوية لكلية الالسن؟

قرار المعادلة موجود مع المعهد، هو بيقول لك قرار المجلس الاعلى للجامعات في تاريخ كزا بمعادلة الشهادة اللي بيمنحها المعهد من قسم انجليزي. فرنساوي الماني اسباني، بدرجة الليسانس في الاداب اللي بتمنحها الجامعات المصرية، ولائحته التنفيذية من كليات الاداب والالسن في التخصصات المناظرة، تمام

المعهد ده خد طلاب ادبي السنة اللي فاتت من 267.5 وخد طلاب العلمي من 209.5، انا مش عايز اقول النسب المئوية لانها مبتبقاش دقيقة جدا، يعني اللي جايب 267.3 مش هيدخل المعاد، لكن ده مش معني ان ده هيكون تنسيق السنادي بالظبط طبعا، اكتب المعهد لو انت عايز تكتبه في الرغبات يمكن التنسيق ينزل السنة دي يمكن يعلى، هو بيكون فيه اختلاف بسيط بين تنسيق السنة اللي فاتت وتنسيق السنة دي.

التقديم في المعهد العالي للغات في ستة اكتوبر

العنوان بتاع المعهد اهو مدينة الثقافة والعلوم، المعهد معاه شهادات معادة في اقسامه الاربعة الانجليزي والفرنساوي والالماني والاسباني.

تنسيق معاهد اللغات والترجمة الخاصة 2024

  • المعهد العالي للغات بمصر الجديدة 228 درجة.
  • معهد القاهرة العالي لغات والترجمة ونظم المعلومات الإدارية في المقطم 226 درجة.
  • معهد القاهرة العالي لغات وترجمة فورية بالمقطم 224 درجة.
  • معهد المنيا العالى للغات 224 درجة.
  • المعهد العالي للغات 6 اكتوبر 224 درجة.
  • المعهد العالي للغات بالمنصورة 222 درجة.
  • المعهد العالى الدولى للغات والترجمة الفورية بالتجمع الخامس 218 درجة.
  • معهد المدينة العالي للغات الدولية بشبرامنت 215 درجة.
  • المعهد العالى للغات بأسوان 211 درجة.

مصروفات معاهد الالسن والترجمة واللغات في مصر 2024

اما فيما يخص مصروفات معاهد اللغات والترجمة في مصر 2024 وكذلك مصاريف معاهد الالسن الخاصة 2024 ننشر لكم في هذه السطور القليلة القادمة، جميع المعلومات التي ترغبون في معرفتها.

مصروفات المعهد العالى الدولى للغات والترجمة الفورية بالتجمع الخامس 2024

  • مصاريف اللغات قسم اللغة الإنجليزية تبلغ 7619 جنيه.
  • وتبلغ مصروفات اللغات قسم لغة صينية حوالى 7619 جنيه.
  • وتبلغ مصروفات اللغات قسم اللغة الألمانية حوالى 7619 جنيه.
  • وتبلغ قيمة المصروفات الدراسية لقسم شعبة التجارة باللغة الإنجليزية حولي 8998 جنيه.

مصروفات المعهد العالي للغات والترجمة بالمقطم 2024

  • تبلغ مصروفات المعهد العالي للغات والترجم بالمقطم 3651 ألف جنيه.

مصاريف المعهد العالي للغات مصر الجديدة 2024

  • تبلغ مصروفات المعهد العالي للغات في مصر الجديدة في جميع التخصصات 9527 جنيه.

مصروفات معهد الألسن بمدينة نصر 2024

  • تبلغ مصروفات معهد الالسن بمدينة نصر شعبة سياحة وفنادق 11049 جنيه.
  • تبلغ مصروفات معهد الالسن بمدينة نصر شعبة نظم المعلومات الإدارية 8284 جنيه للعام الدراسي الواحد.
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-